Het lijkt erop dat Javascript uitgeschakeld is.
Deze feature is noodzakelijk voor de website ervaring.

Hulp nodig?
Scroll naar beneden
Michel de Vries
Artikel ouder dan een maand
Blog
Het principe overload
Elk lichaam kent een andere belastbaarheid! Naast datgene wat je hebt meekregen aan DNA van jouw ouders zijn wij allemaal anders opgegroeid.
We hebben op verschillende sporten gezeten of misschien wel helemaal nooit gesport omdat je uit een familie komt die daar niets mee had. We doen allemaal ander werk en we hebben andere beweegpatronen. De een heeft een actieve leefstijl waar de ander weer meer passief is.
Die reis die je hebt afgelegd vanaf je geboorte tot waar je nu staat in combinatie met jouw huidige patronen en leefstijl bepaald jouw belastbaarheid.
Deze belastbaarheid kan je vergroten door het principe overload toe te passen.
Eenvoudig uitgelegd maak je met elke training jouw lichaam een beetje stuk. Jouw lichaam denkt dan “dit wil ik geen tweede keer meemaken” en past zich aan door net iets sterker te worden.
Dit gebeurt tijdens het herstel na een training. Daar is rust en tijd voor nodig. Bovenstaande bepaald hoeveel tijd er nodig is en hoe snel jouw lichaam hersteld.
Uiteraard gebeurt dit alleen als je het jezelf niet te makkelijk maakt tijdens een training en net iets buiten je comfortzone traint. En net iets buiten je comfortzone betekend dus niet dat je zo hard als mogelijk moet trainen! Niet te licht maar ook niet te zwaar!
Na het herstel ben je net ietsje beter en sterker dan de vorige training. Hierdoor kan je weer net ietsje dieper en verder gaan en herhaalt dit proces zich. Je blijft dus werken met overload. Net ietsje meer vragen waardoor je lichaam zich wil aanpassen aan deze extra belasting.
Rust je te veel uit na een training en duurt het weer te lang voordat je een volgende keer gaat trainen dan denkt je lichaam “ach ik hoef toch niet sterker te worden want er wordt niets meer van mij gevraagd” hetgeen wat je dan hebt gewonnen aan conditie/prestatie vermogen neemt dan weer af waardoor je weer op je oude niveau terecht komt.
Geef je jezelf te weinig tijd voor het herstel en ga je toch weer trainen terwijl je lichaam nog niet voldoende is hersteld, dan maak je jezelf dus nog verder kapot. Blijf je dit doen dan raak je geblesseerd of overtraind.
Zoals je leest is het best lastig om het principe overload toe te passen maar uitermate belangrijk om jouw prestatievermogen te vergroten.
In een volgend blog bericht gaan we het hebben over het principe herhaling.
Ga terug