Het lijkt erop dat Javascript uitgeschakeld is.
Deze feature is noodzakelijk voor de website ervaring.

Hulp nodig?
Scroll naar beneden
Michel de Vries
Artikel ouder dan een maand
Blog
Mooie gesprekken
Tijdens het hardlopen ontstaan er vaak mooie gesprekken. Soms zoek je deze gesprekken op door een bepaald onderwerp aan te snijden soms ontstaan ze uit een eenvoudige vraag. De metaforen die tijdens het hardlopen voor het oprapen liggen geven in dit soort gesprekken vaak direct inzicht. Een lach ontstaat en de atleet krijgt zo weer wat richting.
Maar soms zijn er ook gesprekken die eenvoudig zijn. Eenvoudig te begrijpen maar o zo moeilijk te accepteren. En dat is vaak de grip op jouw eigen fitheid. Bijna alle atleten kijken vaak terug naar waar ze ooit stonden. De 5 minuten per kilometer die heel makkelijk gelopen kon worden is vervangen voor een 6 minuten per kilometer met moeite. Waar je ooit met gemaak een 20K liep loop je nu met je tong op je knieen maximaal een 5K
Hoe kan dit? Uiteraard kan dit allerlei oorzaken hebben en als nu precies doet wat je deed toen je deze 20K met gemak liep dan is het verstandig om even langs een sportarts te gaan. Maar als je terugkijkt en ziet dat je beweegpatroon er nu heel anders uitziet dan toen dan hoef je je niet direct zorgen te maken. Het advies is dan om in kleine stapjes weer naar dat niveau te werken.
Daar zit overigens wel vaak een probleem omdat je dat niveau het liefste vandaag al bereikt. Het gevaar is dan dat je teveel gaat doen in een te korte tijd. Je raakt geblesseerd, verliest je motivatie en zakt vaak nog verder naar beneden qua prestatie niveau.
Het advies is dan ook op altijd in hele kleine stapjes te werken en continuïteit in te bouwen. Want alleen door continuïteit en blijven oefenen verbeter jij jouw prestatie niveau. Hierbij is het belangrijk om te weten dat je nu direct moet stoppen met denken hoe je dat kan bereiken. Denken zorgt vaak alleen maar voor uitstel en van uitstel komt afstel. Dus stop met denken start met doen. Wat? Al zou het alleen maar een wandeling zijn van een paar kilometer. Je hebt direct je eerste training te pakken.
Zoek een groep op en laat je af en toe uitdagen maar zorg er ook voor dat je een trainer zoekt die jou aanspreekt als je te hard traint want dat is vaak het geval.
Wees lief voor jezelf en trots op jezelf dat je aan het trainen bent. Het hoeft echt niet heel snel of super intensief te zijn. Uiteraard mag dat af en toe wel maar zeker niet altijd. Geniet van wat je doet. En als je niet tijdens het sporten geniet geniet dan daarna. Want sporten en bewegen mag leuk zijn maar het hoeft lang niet altijd leuk te zijn. Je hebt namelijk geen keuze. Zeker niet als je zo lang mogelijk wilt blijven genieten van het niet beperkt zijn. Hoe ouder je word en hoe meer je zit hoe meer jouw lichaam tegen gaat werken als je jezelf af en toe niet even aan het werk zet. Je raakt steeds verder beperkt. Een beperking die er niet hoeft te zijn als je de pijn van het bewegen op blijft zoeken. Ervan uitgaande dat jouw lichaam deze belasting aan kan uiteraard. Maar er is altijd iets wat je kunt opzoeken als extra beweging. De pijn opzoeken.
Klinkt wellicht wat heftig maar het is absoluut waar. Trainen is vaak over een drempel heen stappen. Kiezen voor pijn. Om daarna nog meer te kunnen genieten van jouw dagen met een sterk lichaam zonder beperking.
En dat kiezen voor pijn is veel makkelijker als je kiest voor een leuke gezellig groep hardlopers. Kom dus snel eens een ker meetrainen met hardloopgroep The Athlete Club in Heerhugowaard, Alkmaar Bergen of Schoorl.
Ga terug