Het lijkt erop dat Javascript uitgeschakeld is.
Deze feature is noodzakelijk voor de website ervaring.

Hulp nodig?
Scroll naar beneden
Michel de Vries
Artikel een maand oud
Blog
Running Therapie 11
Ons zenuwstelsel stuurt veel functies van ons lichaam automatisch aan. Denk hierbij maar eens aan je hart, ademhaling, zweten, spijsvertering. Dit zijn een aantal voorbeelden van ons autonome zenuwstelsel.
Ons autonome zenuwstelsel bestaat uit de sympaticus en de parasympaticus.
De sympaticus zorgt ervoor dat ons hart sneller gaat kloppen of de ademhaling sneller wordt maar legt ook de spijsvertering stil. Er komt adrenaline vrij om pijn en vermoeidheid minder te voelen. Een reactie van ons lichaam om ons tegen gevaarlijke situaties te beschermen. Maar wat na een kort moment weer terug naar normaal zou moeten gaan. De dreiging is weg! De sympaticus zal ook worden geactiveerd bij stress, verdriet, trauma’s en zorgen. Dit zijn oorzaken die veel langer kunnen aanhouden waardoor je lichaam te lang aan staat zonder te herstellen. Je drukt als ware continue op dat gaspedaal.
De parasympaticus zorgt ervoor dat je ademhaling rustiger wordt je hartslag daalt en is belangrijk bij een goed herstel en aanvullen van energievoorraden.
Nu voel je natuurlijk het probleem al aankomen.
Bij veel mensen zie je dat de sympaticus overuren draait (Burn-out, oververmoeidheid, overspanning, PTSS. Dat gaspedaal wordt continue ingetrapt en er is geen gelegenheid voor herstel. Deze reactie is voor ons lichaam normaal bij verdriet, stress, trauma, etc. Dit is meetbaar in de hartvariabiliteit in rust. Waar we in Running Therapie 9 hebben gelezen dat de hartvariabiliteit in rust hoog mag zijn, zie je juist bij mensen waarbij de sympaticus overuren draait dat de hartvariabiliteit soms bijna 0 is. Terwijl we weten dat een hoge hartvariabiliteit zorgt voor een beter herstel.
Het is dus zaak dat je ervoor zorgt dat je parasympaticus voor rust en herstel gaat zorgen. Door het verbeteren van je conditie help jij jezelf hiermee. Je hartvariabiliteit neemt toe en je ademhaling zal verbeteren.
Hierbij is het goed om te weten dat juist trainen in lage hartslagzones goed is en trainen in hoge hartslagzones juist zorgt voor nog meer stress en activatie van je sympaticus. Daarom is het advies na een drukke werkdag of tijdens een burn-out om te kiezen voor rustige ontspannen trainingen die bijdragen aan herstel van je lichaam. Ademhaling en voedings spelen hier ook een grote rol in maar daarover meer in Running Therapie 12.
Ga terug